UTICAJ AVIJACIJE NA KLIMU

Napori da se ograniči uticaj avijacije na klimu do sada su bili fokusirani na emisije CO2 iz aviona. EU je 2012. godine uvela avijaciju u svoju šemu za trgovinu emisijama (EU ETS), koja postavlja ograničenja za emisije CO2 i postavlja cenu za svaku tonu emitovanog CO2.

Međutim, emisije koje nisu CO2 – najvidljivije kao dugi nizovi oblaka iza aviona poznati kao tragovi – mogu imati uticaj zagrevanja koji je barem isto toliko značajan, a oni su sada na meti kreatora politike.

Prvi korak

Prema zakonodavstvu EU, okvir za praćenje i izveštavanje (MRV) za emisije iz vazduhoplovstva koje nisu CO2 treba da se usvoji do 31. avgusta 2024. Ovo se široko smatra prvim korakom, pre nego što se emisije koje nisu CO2 u potpunosti unesu u EU ETS.

Međutim, prema nacrtu predloga koji je Evropska komisija stavila na javnu konsultaciju, međunarodni letovi između Evropskog ekonomskog prostora (EEA – EU plus Norveška, Island i Lihtenštajn) i destinacija koje nisu iz EEA biće izuzete od obaveznog izveštavanja u prvom dve godine.

Ako se isključe međunarodni letovi, MRV bi pokrivao „samo 33% evropskog vazdušnog saobraćajnog uticaja. Ova odluka je u suprotnosti sa EU ETS sporazumom koji su usvojili zakonodavci EU 2022. godine“, saopštila je zelena nevladina organizacija Transport & Environment.

Paradoks u izveštavanju

U svom odgovoru na javnu konsultaciju, danska Vlada je rekla da „letovi na duge razdaljine imaju najveće efekte avijacije bez CO2 zbog visine leta“ i da „isključivanje letova koji najviše zagađuju znači izostavljanje najrelevantnijih podataka“.

U podnesku Danske se, takođe, navodi da „smanjeni obim u 2025-26. nije u skladu sa Direktivom o ETS-u“. Avio-kompanije su podeljene po tom pitanju.

Evropska asocijacija avio-kompanija (ERA) je napisala da „vidimo paradoks u predloženom obimu MRV, gde bi većina prikupljanja podataka bila na kratkim i srednjim letovima, uključujući regionalne avio-kompanije, uprkos činjenici da je poznato da efekti koji nisu CO2 su daleko manje značajni za ove vrste operacija”.

Podrška izuzeću

Ali, umesto da zahteva da međunarodni letovi izveštavaju o emisijama koje nisu CO2, ERA je umesto toga tvrdila da „svaka avio-kompanija treba da bude u mogućnosti da podnese izuzeće (…) za prelazni period od dve godine“.

Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj (IATA) snažno podržava izuzeće za međunarodne letove i poslala je pismo Komisiji po tom pitanju 5. aprila.

„Protivimo se obaveznim i vanteritorijalnim zahtevima za prikupljanje podataka u svrhe kreiranja politike“, rekao je Villie Valsh, generalni direktor IATA-s.

Volš je dodao da bi svako proširenje obima na letove van EU „moglo izazvati pravnu zabrinutost u vezi sa eksteritorijalnim efektima“.

Ponovljena izuzeća za međunarodne letove

Kada su emisije CO2 iz sektora vazduhoplovstva uključene u EU ETS 2012. godine, pravila su se prvobitno primenjivala na sve letove, uključujući međunarodne letove koji su polazili ili stigli na aerodrome van Evrope.

Usred jake međunarodne reakcije i trgovinskih pretnji, EU je privremeno ograničila obim EU ETS na letove unutar EEA. Ovo privremeno isključenje za letove van EEA je produženo, a međunarodni letovi će sada ostati isključeni do 2027.

„Čak i ako je EP (Evropski parlament) u prvom čitanju zatražio da se ETS proširi na odlazne letove iz EU i na kraju da se proširi na prvobitni obim ETS (svi međunarodni letovi), konačni sporazum sa Savetom je bio drugačiji“, rekao je Kristof Otjen, koji je pregovarao o mišljenju Evropskog parlamenta o poslednjoj reviziji ETS-a za vazduhoplovstvo.

Uskoro ističe zakonski rok

Portparol Komisije je rekao da će nakon perioda povratnih informacija, Komisija „proceniti i predstaviti povratne informacije državama članicama u Komitetu za klimatske promene“.

Potrebna je kvalifikovana većina nacionalnih vlada da bi Komisija mogla da ga zvanično usvoji. Zakonski rok za usvajanje je 31. avgust 2024. godine.

E2 portal (Euractiv)