Bakterije su korišćene za nastanak ovog jednokratnog izdanja torbe Bou Bag danskog modnog brenda Ganni, napravljene od kožne alternative londonske biotehnološke kompanije Modern Sinthesis koja ne sadrži plastiku ili petrohemikalije.
Na izložbi u okviru sajma Material Matters na Londonskom festivalu dizajna, tašna je napravljena kultivacijom nanoceluloze – vlakna koje proizvode određene bakterije – preko okvira niti.
Rezultat je tekstil koji se prekriva poput kravlje kože, ali može da generiše do 65 puta manje emisije gasova staklene bašte od prave kože, tvrdi Modern Sinthesis.
Ono što je najvažnije, materijal se ne oslanja ni na kakav plastični premaz za izdržljivost. Međutim, torba i dalje ima postavu koja sadrži plastična mikrovlakana.
Dve kompanije sada nastoje da tašnu učine komercijalno dostupnom do početka 2025.
„Saradnja sa Ganijem na Bou Bag-u nam je omogućila da pokažemo održivost materijala na bazi bakterijske celuloze u stvarnim aplikacijama“, rekla je izvršna direktorka Modern Sinthesis Jen Keane.
„Ovi jednokratni komadi za izložbe su ključni u proceni obradivosti materijala i privlačnosti i dizajnerima i potrošačima – što utire put za njegovu eventualnu integraciju u svakodnevnu modu.
Zasnovano na procesu koji je razvio Keane tokom postdiplomskog studija na Central Saint Martins-u, proizvodnja materijala uključuje uzgoj bakterija na potpornoj skeli od niti i njeno hranjenje poljoprivrednim otpadom.
Mikrobi zatim pretvaraju šećer koji se nalazi u ostacima hrane u nanocelulozu – finiji oblik celuloznih vlakana pronađenih u pamuku i lanu koji je oko osam puta jači od nerđajućeg čelika u odnosu na svoju težinu.
Na osnovu vrste konca koji se koristi za formiranje okvira, rezultujući materijal može ili biorazgraditi na kraju svog životnog veka ili se može reciklirati kao drugi tekstil na bazi celuloze.
Moderna sinteza, koju je osnovao Kin zajedno sa sintetičkim biologom dr Benom Rivom, prikupila je 4,1 milion dolara (3,3 miliona funti) prošle godine kako bi pomogla u povećanju proizvodnje, iako je pravi komercijalni obim još uvek daleko.
„Naš glavni prioritet je da podržimo kvalitet koji brendovi kao što je Ganni očekuju, istovremeno sa osiguravanjem da se to radi na održiv način“, rekao je Kin za Dezeen.
E2 portal