TESLA VIŠE NIJE NAJVEĆI SVETSKI PROIZVOĐAČ ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA

Iako je prodaja grupe Elona Maska u četvrtom kvartalu nadmašila procene, po prvi put zaostaje za kineskim rivalom.

Teslu je pretekao kineski BID (BYD) kao najveći svetski proizvođač električnih vozila

Američka grupa je u četvrtom kvartalu prodala 484.000 automobila, više od 473.000 koliko su predviđali analitičari, ali nedovoljno da zadrži svoju titulu nakon što je BID prijavio rekordnu prodaju vozila na baterije od 526.000 u istom periodu.

Dok je rast kineske kompanije koju podržava Voren Bafet uglavnom postignut na domaćem terenu, BID izoštrava fokus na pronalaženju novih stranih tržišta, uključujući i Evropu.

Uspeh BID-a u „gonjenju“ Tesle takođe naglašava borbu zastarelih proizvođača automobila iz SAD, Evrope, Japana i Koreje da se prilagode brzo promenljivim preferencijama potrošača za jeftinija, pametnija električna vozila.

U saopštenju objavljenom u Kini, grupa sa sedištem u Šenženu sebe je nazvala „svetskim šampionom“ za „vozila nove energije“ nakon što je zabeležila ukupnu godišnju prodaju od više od tri miliona za 2023. za svoja vozila – koja takođe uključuju plag-in  (plug-in) hibridne automobile.

Teslina godišnja prodaja iznosila je 1,81 milion vozila 2023. godine, dok je BID isporučio 1,58 miliona potpuno električnih automobila.

BID je osnovao Vang Čuanfu, bivši univerzitetski profesor, sredinom 1990-ih. Nakon fokusiranja na proizvodnju punjivih baterija, uključujući i za mobilne telefone, kompanija se proširila na automobilsku industriju početkom 2000-ih.

Rani uspeh kineske grupe podstakao je Bafetov Berkšir Hatavej da investira u kompaniju 2008. Uprkos tome što se godinama oslanjao na postojeću industrijsku tehnologiju, BID se fokusirao na uklanjanje troškova iz proizvodnog procesa.

Nakon godina državne podrške i pažljivog industrijskog planiranja od strane Pekinga, kineski proizvođači automobila sada koriste kontrolu svoje zemlje nad proizvodnjom gotovo svakog resursa, materijala i komponenti koji se koriste za pravljenje električnih vozila.

Vertikalno integrisana struktura BID-a – kontroliše rudnike i proizvodi baterije i čipove – učinila ga je predmetom zavisti stranih rivala dok se globalna automobilska industrija udaljava od motora sa unutrašnjim sagorevanjem.

Krajem prošle godine šest od najprodavanijih EV modela u Kini, najvećem svetskom tržištu automobila, bili su BID automobili, prema Automobiliti, konsultantskoj kući sa sedištem u Šangaju. Dok se BID-ov udeo u prodaji proširio na više od 35 odsto, Tesla se „mučila“ da održi korak sa lansiranjem proizvoda od strane kineskih rivala, dodaje konsultantska kuća.

E2 portal (N1)