Pruga do aerodroma „Nikola Tesla“ i „Nacionalnog stadiona“

Najkorisnija investicija u okviru liste projekata koji se vezuju za organizaciju izložbe EXPO 2027 svakako je krak gradske železnice do Aerodroma “Nikola Tesla” i dalje do Nacionalnog stadiona u Surčinu.

Potpuno nova trasa dvokolosečne pruge u dužini od 18 kilometara povezuje magistralnu prugu Beograd-Novi Sad sa aerodromom i budućim stadionom, a namenjena je isključivo putničkom saobraćaju sa tri stajališta i jednom stanicom.

Buduća trasa se kod železničke stanice Zemunsko polje izdvaja sa pruge Beograd-Novi Sad, gde su ovog leta i započeti prvi radovi na novom železničkom kraku. Za sada se radovi izvode na samo jednom od šest planiranih objekata na budućoj pruzi, ali je već trasirano gotovo pet kilometara budućeg železničkog kraka.

Trasa i stajališta

Prvi od objekata na trasi koji je dobio građevinsku dozvolu u julu ove godine je vijadukt u naselju Zemun Polje, koji će odvojenim konstrukcijama za svaki pravac povezati buduću prugu sa ž.s. “Zemunsko polje”.

Posle vijadukta u Zemun Polju nova pruga dugačkim pravcem ide ka Dobanovcima i planiranom stambenom projektu nazvanom “Singidunum”, tik uz autoputsku obilaznicu i Dobanovačku petlju. Samo naselje biće male gustine i sa malim brojem domaćinstava da bi investicija imala opravdanost, ali je uz naselje planiran i veliki parking “Parkiraj i vozi se”, pa će na ovom mestu putnici sa autoputa moći da ostave svoje vozilo i do grada dođu javnim prevozom.

Nakon planiranog stajališta “Singidunum” trasa ulazi u krivinu koja prugu dovodi do sledeće važne tačke, njenog denivelisanog ukrštanja sa autoputem ka Šidu. Most prelazi autoput i lokalnu saobraćajnicu, nakon čega novom krivinom zahvata pravac paralelan sa Aerodromskim putem. Nova pruga prilazi aerodromskom kompleksu sa južne strane, tako da će železničko stajalište biti nekih 500 metara udaljeno od ulaza u Terminal 1.

Nakon Aerodroma “Nikola Tesla Beograd” pruga nastavlja ka Surčinu, gde ponire u usek na ukrštanju sa Vojvođanskom ulicom gde je u blizini planirano je stajalište “Surčin”. Po prolasku ovog stajališta, trasa se penje na vijadukt koji dalje prugu prevodi preko novoizgrađene magistrale Novi Beograd-Surčin. Na vijaduktu pruga opet ulazi u krivinu i menja pravac, kako bi se trasa vratila ka Nacionalnom stadionu, gde se železnički krak i završava. U ovom delu trasa pravcem i na nasipu stiže do stadiona, a ukrštanja sa lokalnim putevima rešena su podvožnjacima.

Stanica “Nacionalni stadion” je jedina prava stanica na trasi, ima četiri koloseka i završna je stanica projekta nove pruge.

Neke buduće faze ovog projekta mogu da obuhvate eventualni nastavak pruge ka Obrenovcu, kao i izgradnju posebnog izdvojenog koloseka za potrebe budućeg sajamskog kompleksa, koji nakon završetka organizacije EXPO 2027 treba da nasledi izložbene paviljone.

Za potrebe BGVoza i nove linije do Aerodroma naručeni su savremeni gradski vozovi iz Kine, čija isporuka treba da bude realizovana do kraja 2026.

E2 portal (Beobild)

E2 portal