ODRŽIVOST U POSLOVANJU

Osim što pomaže u borbi protiv globalnih izazova, održivost može da podstakne poslovni uspeh. Danas mnogi investitori koriste metrike koje uključuju ekološke, društvene i upravljačke faktore (engl. Environmental, Social, Governance – ESG) kako bi analizirali etički uticaj održive prakse neke organizacije. Investitori gledaju na faktore kao što su ugljenični otisak kompanije, upotreba vode, napori za razvoj zajednice i stepen raznolikosti  članova upravnog odbora kompanije.

Istraživanja pokazuju da kompanije sa visokim ESG rezultatima imaju niži trošak duga i akcijskog kapitala i da inicijative za održivost mogu poboljšati finansijske performanse. Prema McKinsey istraživanjima najjači motivacioni faktori za usvajanje održivog načina razmišljanja su: usklađivanje sa ciljevima, misijom i vrednostima kompanije; izgraditi, održati i poboljšati reputaciju; ispuniti očekivanja kupaca; razviti nove mogućnosti rasta.

Osim toga, “činiti dobro” može imati direktan uticaj na sposobnost vaše kompanije da “posluje dobro”. 

Kako kreirati održivu poslovnu strategiju?

Postoji nekoliko načina na koje možete prevesti svrhu vaše organizacije u praksu
Navodimo četiri koraka koje možete da pratite da biste uskladili svoju poslovnu strategiju sa svojom misijom i stvorili zajedničku vrednost.

1. Procenite problem i postavite ciljeve

Prvi korak u donošenju promena je da procenite šta održivost znači vašem timu, kompaniji, industriji i klijentima. Obratite pažnju na koji problem svako od njih vidi kao prioritet.

U ovom procesu postavljanjem sledećih pitanja možete da uspostavite održive ciljeve u vašoj kompaniji.    • Koliko otpada stvara vaša organizacija?
    • Ima li problema u kulturi kompanije?
    • Da li svojim praksama zapošljavanja privlačimo različite kandidate?
    • Da li naš proizvod ima za cilj da pomogne određenoj ciljnoj grupi?
    • Kakav uticaj naša kompanija ima na lokalnu zajednicu?
    • Odgovori na ova pitanja će vam pomoći 

2. Uspostavite misiju

Kada se dogovorite oko konkretnih ciljeva, spremni ste da definišete misiju kompanije. Konkretna izjava o misiji je važan deo održivijeg poslovanja. Efikasna izjava o misiji naglašava fokus vaše kompanije na ono što će „raditi“. Trebalo bi da uspešno objedini vrednosti i svrhu vaše organizacije i da služi kao misao vodilja koja odgovara na pitanje zašto radite to što radite. Drugim rečima, vaša izjava o misiji treba da definiše odgovor na 5 pitanja: ko, šta, kada, gde, zašto.

3. Osmislite strategiju

Kada definišete snažnu misiju, spremni ste da uskladite svoju strategiju sa održivom poslovnom strategijom. U dizajniranju održive poslovne strategije, važno je osigurati da vaša kompanija ostane profitabilna. To je vaš prioritet. Ne možete pomoći drugima ako ne poslujete dobro. A napori u pogledu održivosti, kako istraživanja potvrđuju, pomoći će vam da postanete profitabilniji.

Postoji nekoliko strategija specifičnih za industriju koje mogu povećati vašu operativnu efikasnost uz promociju društvenih i ekoloških vrednosti. Ozbiljnost u kreiranju snažne strategije održivosti dugoročno će koristiti vašoj kompaniji i vašoj zajednici.

Razmislite: Da li vaša kompanija ima naviku da ostavlja upaljeno svetlo i grejanje tokom noći, čak i ako tamo nema zaposlenih u to vreme? Zamislite koliko bi troškova i energije moglo da se uštedi ako bi poslednja osoba u kancelariji jednostavno isključila svoje uređaje? A šta je sa potrošačima koji su spremni da plate više za održivo proizveden proizvod? 

4. Rezultati!

Jedno je govoriti o novootkrivenoj motivaciji da se „posluje i čini dobro“, a drugo je izaći u javnost, posvetiti se konkretnim rezultatima i na kraju ih ostvariti. Kada se vaša misija i strategija učvrste, spremni ste da počnete da ostvarujete svoje ciljeve.
Dok implementirate svoju strategiju, ne zaboravite da periodično pregledate svoje poslovne procese kako biste osigurali da vaši ciljevi, misija i napredak ostaju usklađeni.

Ne brinite ako rezultati ne dođu odmah, put do pune održivosti je dug i možda ćete morati da isprobate nekoliko različitih pristupa da biste postigli najveći mogući uticaj.

Biti održiv preduzetnik je dobro za vaše poslovanje, kao i za planetu.

Mlađi potrošači su posvećeni održivosti i oni čine sve veći procenat tržišta. Gen Z i milenijalci čine sve više radne snage, kao i potrošačke populacije, i nisu u njoj samo zbog plate. Žele da rade za kompaniju koja deli njihove vrednosti i standarde, podržava njihovo mentalno zdravlje i nudi posao koji čini nešto da poboljša svet oko njih.

Apelujući na ovu želju za smislom uz obezbeđivanje zdravijeg radnog okruženja, održivi preduzetnici se ističu kao preferirani poslodavci, što olakšava zapošljavanje vrhunskih talenata.

Investitori takođe preferiraju održive poslovne koncepte; velika većina investitora iz SAD, Velike Britanije i Kine kaže da daju prioritet kompanijama sa „dobrim strategijama održivosti“. Sa investitorima, kupcima i zaposlenima koji traže poslove koji imaju pozitivan uticaj na životnu sredinu, preduzetnici imaju mnogo dobrih razloga da izaberu održivost.

E2 portal (Novosti)