Odeća napravljena od recikliranih plastičnih flaša doprinosi povećanju otpada u modnoj industriji, upozorava The Changing Markets Foundation. Ova fondacija je sa organizacijom City to Sea pokrenula kampanju u kojoj upozorava da modni brendovi moraju da promene trenutni poslovni model i prihvate istinska rešenja cirkularne ekonomije.
Sve više predstavnika brze mode u svojim kolekcijama koristi reciklirani poliester koji dolazi od jednokratnih plastičnih flaša. Švedski H&M izvestio je da 90% njegovog recikliranog poliestera dolazi od jednokratnih plastičnih flaša. Ostali modni giganti poput Nike, Primark, Inditex u čijem je vlasništvu Zara, takođe koriste jednokratne plastične flaše kako bi zadovoljile potražnju za poliesterom.
Održivost nije modni trend
Aktivisti ipak upozoravaju da ova praksa spada u ’greenwashing’ i obmanjivanje javnosti, jer jednom kada se pretvori u odeću, plastika više ne može biti reciklirana. Umesto toga, biće bačena na deponije, u prirodu ili odložena u spalionice. Takođe, pretvaranje plastičnih flaša u odeću uklanja mogućnost da one budu iskorišćene za proizvodnju novih flaša.
Savetnik za kampanje u fondaciji The Changing Markets George Harding-Rolls kaže da održivost nije nešto što velike kompanije mogu da „navuku“ kao poslednji modni trend.
– Održivost mora da bude utkana u svaki nivo njihovog poslovanja. Pažljivim marketinškim taktikama, brendovi potenciraju korišćenje recikliranih flaša u odeći kako bi odvukli pažnju mušterijama sa neodrživog oslanjanja na fosilna goriva. Ako su modni brendovi ozbiljni u smanjenju ekološkog uticaja, treba da zaustave šaradu „downcycling-a“ plastičnih flaša u odeću i da se umesto toga fokusiraju na zaustavljanje zavisnosti od fosilnih goriva i da prestanu sa preteranom proizvodnjom – kaže George Harding-Rolls.
Kupujte odeću kada vam je potrebna
Aktivisti ističu da je upotreba reciklirane sintetike samo kap u moru u poređenju sa nerecekliranom. Osim toga, ne rešava se ni problem mikroplastike. Milijarde delića mikroplastike koji otpadaju sa odeće tokom proizvodnje, nošenja i pranja i dalje završava u okeanima i našim telima putem vazduha i hrane i pića.
– Pravljenje odeće od plastičnih flaša je jedna u nizu ’greenwashing’ taktika koju sprovode brendovi kako bi ohrabrili potrošače da kupe još stvari koje im nisu potrebne, a koje planeta ne može da priušti – kažu u fondaciji koja je nedavno objavila izveštaj o zavisnosti modnih brendova od fosilnih goriva.
Vođa marketinga i kampanja u organizaciji City to Sea Jo Morley ističe da rešenje ovog problema nije nimalo komplikovano.
– Ekološki uticaj brze mode je ogroman, kao i naša opsesija jednokratnom plastikom poput flašica za vodu. Rešenje za potrošače je jednostavno: kupujte manje, a kada kupujete, podržavajte ekonomiju koja podstiče ponovnu upotrebu. Za flašice za vodu, to znači nošenje višekratnih flaša koje ćete puniti, a za odeću, kupovinu polovne odeće kada vam je potrebna – jasan je Morley.
E2 portal (Cirkularna ekonomija)