GRINPIS POZIVA DA SE LETOVI AVIONOM ZAMENE PUTOVANJIMA VOZOM

Trećina najčešćih vazdušnih destinacija u EU imaju alternativu vozom koja je kraća od šest sati, i zabranom takvih letova bi se uštedelo ispuštanje 3,5 miliona tona ugljen dioksida, pokazuje studija Grinpisa objavljena danas u kojoj se poziva na radikalnu promenu načina transporta.

Ta nevladina organizacija ocenila je „neophodnim“ smanjenje vazdušnog saobraćaja, da bi se ograničilo klimatsko zagrevanje na 1,5 stepeni Celzijusa, i poziva na jačanje železničkog saobraćaja.

Letovi kraći od 1.500 kilometara predstavljaju četvrtinu emisija gasova u evropskom vazdušnom prostoru, navodi ta nevladina organizacija u studiji koju je naručio institut OBC Transeuropa.

Prema studiji 51 od 150 najčešćih kratkih letova u Evropskoj uniji (bez ostrvskih veza), odnosno 34 odsto, već imaju železničku alternativu koja je kraća od šest sati.

Tri najčešće veze u EU Pariz-Tuluz, Pariz-Nica i Atina-Solun spadaju u te veze.

Železničku alternativu kraću od četiri sata, ima 21 linija, uključujući neke medjunarodne kao što su Amsterdam-Pariz, Amsterdam-Frankfurt, Brisel-Frankfurt i Pariz-Frankfurt, navodi se u izveštaju.

„Ispušta se 10 puta više gasa ekvivalentnog ugljen dioksidu kada se iz Pariza u Amsterdam ide avionom, nego kada se ide vozom, a taj put može da se obavi vozom za manje od tri i po sata“, rekla je u saopštenju Sara Fajol, zadužena za kampanju Transport u Grinpisu Francuska.

Ona je rekla da je smanjenje vazdušnog saobraćaja nezaobilazno da bi se ispunili ciljevi Pariskog sporazuma o klimi i ukidanje kratkih letova predstavlja prvi korak u tom smeru mada nebi doveo do potpunog ispunjenja ciljeva tog sporazuma.

Svetski vazdušni sektor emitovao je 900 miliona tona ugljen dioksida 2019. godine, što je oko 2,5 odsto svetskih emisija.

E2 portal   (Beta)