Evropska komisija predložila je da svi novi gradski autobusi od 2030. moraju da imaju nultu emisiju štetnih gasova i smanjenje emisija iz novih kamiona za 90 posto do 2040. godine.
Taj predlog treba doprineti zacrtanom cilju EU da do 2050. gotovo sva vozila na evropskim putevima budu bez emisije ugljen-dioksida.
Kamioni, gradski autobusi i autobusi za veće udaljenosti odgovorni su za više od šest posto ukupnih emisija gasova sa efektom staklene bašte u EU i više od 25 posto emisija tih gasova iz saobraćajnog prometa.
Novim, strožim standardima osiguralo bi se da taj segment saobraćajnog prometa doprinese prelasku na mobilnost s nultom stopom emisija i ciljevima EU-a u području klime i nulte stope zagađenja.
Komisija predlaže postepeno uvođenje strožih standarda za emisije ugljen-dioksida za gotovo sva nova teška vozila u poređenju s nivoima iz 2019., godine, i to za 45 posto od 2030, odnosno za 65 posto od 2035. te za 90 posto od 2040. godine.
Novi gradski autobusi trebalo bi već od 2030. godine da imaju nulte emisije ugljen-dioksida.
Velika većina teških vozila na evropskim putevima, 99 posto, trenutno radi s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, uglavnom na uvozna fosilna goriva kao što je dizel. To povećava energetsku zavisnost EU i trenutnu nestabilnost energetskog tržišta.
Komisija je predstavila svoje predloge za autobuse i teška vozila isti dan kada je Evropski parlament u Strasburu potvrdio obaveznu primenu nulte stope emisija novih automobila i kombija od 2035. godine, što znači da se za 12 godina više neće moći prodavati novi automobili na benzin i dizel.
Novi standardi CO2 emisija za automobile i kombije, kao i današnji predlog Komisije, deo su zakonskog paketa „Spremni za 55“.
E2 portal (Hina)