Vrati opremu ili plati kaznu – tako bi se ukratko mogao opisati program recikliranja rutera koji je britanska telekomunikaciona kompanija BT (bivši Britanski Telekom) uvela 2020. godine sa ciljem da do 2026. godine poveća vraćanje svih uređaja koje korisnici imaju kod sebe na 75%. Cilj ovog programa je održavanje starih rutera u upotrebi, uz istovremene značajne finansijske koristi za telekomunikacionu kompaniju.
Program je najavljen u decembru 2019. godine i daje korisnicima 60 dana da vrate pozajmljenu opremu ili će se suočiti sa, najmanje, kaznom od 43 funte.
– Pokušavamo da se udaljimo od istorijskog modela u kojem korisnici dobiju opremu, koriste je, a niko zapravo ne traži da je vrate. Sada, ako nam ne vratite opremu, snosite kaznu. Ovo je podstaklo građanje da vrate više opreme, koju onda možemo ponovo koristiti. To štedi novac u poređenju sa kupovinom nove opreme i ima manji ekološki uticaj – rekao je šef cirkularne ekonomije u kompaniji BT Met Maning.
Na osnovu grubih procena kompanije za 2022. godinu, ekološki uticaj lanca snabdevanja rutera je smanjen za 40% kroz ovaj program, uz istovremene finansijske uštede u višemilionskom iznosu.
Te godine je BT prikupio 1,8 miliona paketa sa ruterima, a oko 83% je ponovo upotrebljeno nakon što su poslati na obnovu u Škotsku. Preostali su poslati u postrojenje za tretman otpada radi reciklaže zbog nepostizanja kriterijuma za validaciju ili su to stariji modeli koji više nisu u upotrebi.
Maning kaže da, prema njegovom iskustvu, jedan od najvećih problema u suočavanju sa e-otpadom leži kod potrošača i individualne nebrige prema problemu. Kao odgovor na ovaj problem, komunikacija kompanije BT sa potrošačima naglašava da životni vek proizvoda ne završava u prašnjavoj fioci, već kada se predmet vrati kompaniji.
– Poruke koje idu uz set za vraćanje rutera su otprilike u stilu: „Prošle godine, korisnici koji su vratili svoje rutere su pomogli da se izbegne 330 tona e-otpada – što je ekvivalentno težini 27 londonskih autobusa“. Ali, za veći broj ljudi, mislim da su jednostavno srećni što se nisu morali baviti otpadom – kaže Maning.
Preoblikovanje starijih modela
Programi poput reciklaže rutera idu ruku pod ruku sa prelaskom na cirkularnu ekonomiju. . Ali, u to mora biti uključen čitav lanac snabdevanja.
BT sarađuje sa proizvođačima kako bi povećao sadržaj recikliranog materijala u svojim ruterima i smanjio ekološki otisak. Maning kaže da razmatra implementaciju smernica za dizajn koje će nametnuti cirkularne principe za proizvode pod brendom BT.
Dodatno, postoji problem viška zaliha – kada operater nabavi više proizvoda poput rutera nego što je potrebno, postavlja se pitanje da li je moguće imati sekundarno tržište gde se oni mogu ponovo pustiti u opticaj.
Da bi se povećala stopa ponovne upotrebe, kompanija takođe razmatra “preoblikovanje” starijih modela kako bi se mogli koristiti za neki od drugih brendova BT-a. U svetu tehnologije, proizvodi se brzo razvijaju, a stari modeli često ostaju zaboravljeni iako su i dalje potpuno upotrebljivi. Preoblikovanje starijih, ali funkcionalnih BT rutera za brendove nižeg nivoa kao što je Plusnet može biti rešenje za otpad koji nastaje usled ovog razvoja.
Maning ističe da većina BT zaliha i dalje dolazi iz Istočne Azije i okolnih područja, pa ističe da žele da izbegnu proizvodnju novih zaliha gde se stari materijal može još uvek upotrebiti.
On ističe da se u ovom pristupu kriju i komercijalne prilike za kompanije.
– To je posebno izraženo u segmentu potrošača. Razmislite o potrošačima koji radije biraju jeftiniji obnovljeni telefon umesto novog modela – zaključuje Maning.
E2 portal (Cirkularna ekonomija)