Pedeseta godišnjica aerodroma Pariz-Šarl de Gol (CDG) obeležava se u godini u kojoj je francuska prestonica domaćin 33. Letnjih olimpijskih igara, koje su od velikog značaja za najveći francuski i drugi po veličini evropski aerodrom. Najvažniji aerodrom ADP grupe (Aeroports de Paris) opsluživao je 67,4 miliona putnika prošle godine i čvrsto je fokusiran na budućnost.
U svojih 50 godina, aerodrom Pariz-Šarl de Gol (CDG) postao je glavna kapija Francuske, ali i jedna od vodećih atrakcija regiona Il de Frans i lider u razvoju vazdušnog i železničkog saobraćaja. Ovaj aerodrom se razvio u najboljeg predstavnika svoje zemlje, kako u pogledu inovacija, tako i u pogledu gostoprimstva i umetnosti življenja. Sa 50 godina, Paris-CDG ima svetlu budućnost bez ugljenika pred sobom.
Nova digitalna oprema i novi skeneri na kontrolnim punktovima
Samouslužni kiosci i automatizovano odlaganje prtljaga omogućavaju putnicima da brzo i samostalno čekiraju i odlažu svoj prtljag, a broj ovih uređaja raste svake godine nakon velikog povećanja broja putnika. U 2023. godini ovaj aerodrom je imao 294 samouslužna uređaja za prijavu putnika (samouslužni kiosk – SSK) i 284 uređaja za automatizovano odlaganje prtljaga (ABD), u poređenju sa 366 odnosno 376 u 2024. godini. Skeneri najnovije generacije su u skladu sa inovacijama u oblasti kontrole putnika i ručnog prtljaga i omogućavaju još efikasnije bezbednosne provere na aerodromskim kontrolnim punktovima, garantujući putnicima veću sigurnost i besprekornu i bržu uslugu.
3D prikazom i analizom sadržaja prtljaga, nova oprema detektuje eksplozivne materije, čak iu tečnom obliku. Najvažnije za putnike je da tečnosti i elektronski uređaji (laptopovi, tableti i sl.) više ne moraju da se vade iz ručnog prtljaga. Ovo značajno ubrzava kontrolu putnika i skraćuje vreme potrebno za proveru ručnog prtljaga. Olimpijske i Paraolimpijske igre u Parizu 2024. ubrzavaju inovacije na aerodromu Pariz-Šarl de Gol, a do početka leta kroz ove nove skenere trebalo bi da prođe 30 do 40 odsto putnika. 3D skeneri su već duže vreme testirani na aerodromu Pariz-Orli, a postepeno se ugrađuju na aerodrom Pariz-CDG, odnosno na njegove terminale T1, T2B, T2D i T2F.
Paris-CDG aerodrom na putu ka budućnosti bez ugljenika
Uz održiviju tehnologiju vazduhoplovstva, zelena tranzicija aerodroma je podjednako važna za dekarbonizaciju transportnog sektora do 2050. godine. U Grupi ADP (Aeroports de Paris) veruju da razmišljanje o aerodromu budućnosti podrazumeva preispitivanje celokupne infrastrukture. Aerodrom Paris-CDG bi tako u budućnosti trebalo da postane energetski centar u kome će održivo vazduhoplovno gorivo (Sustainable Aviation Fuel – SAF) imati svoje mesto, kao i multimodalni centar koji će nuditi veliki izbor visokokvalitetnih i ekološki prijateljski javni prevoz.
ADP grupa navodi da na aerodromu Pariz-Šarl de Gol implementiraju brojna rešenja za proizvodnju energije i smanjenje emisija iz kopnenih operacija. Biomasa se na aerodromu koristi od 2012. godine, a trenutno se radi projekat priključenja na geotermalnu energiju do 2026. godine, a realizuje se projekat elektrifikacije aerodroma i sistema za prijem i otpremu aviona. Veštačka inteligencija se takođe testira da bi se smanjila upotreba pomoćnih pogonskih jedinica (APU), uređaja koji obezbeđuju energiju za druge funkcije osim pogona, koje se obično nalaze na velikim avionima i nekim velikim kopnenim vozilima.
Takođe se testira vozilo Takibot, hibridni traktor dizajniran da vuče avion do piste bez upotrebe snage motora. Pored toga, ADP grupa podržava ukupnu energetsku tranziciju u industriji, i u tom cilju je pokrenula zajedničko preduzeće sa Air Likuide-om kako bi pomogla aerodromima, uključujući Pariz-Šarl de Gol, da pripreme svoju infrastrukturu za vodonik. Konačno, 18. maja 2021, zajedno sa Air-France-KLM, TotalEnergies i Airbusom, pokrenut je prvi komercijalni let na duge relacije za Montreal koristeći održivo gorivo (SAF). Biogorivo koje se koristi za ovaj let dobija se iz otpada, a njegov udeo od 16 odsto direktno je smanjio emisiju CO₂ za 20 tona.
E2 portal