Parižani su juče (2.aprila) izrazili otvoreno protivljenje javnim samouslužnim električnim trotinetima za iznajmljivanje, sa skoro 90 odsto glasova protiv na referendumu bez presedana, objavila je Skupština Grada.
Glasanje kojem je prethodila živa debata o mestu tih električnih dvotočkaša na trotoarima i kolovozu obeležilo je veoma nisko učešće manje od osam odsto registrovanih birača, rečeno je AFP-u u kabinetu gradonačelnice Pariza.
Iako referendum nije bio zakonski obavezujuć, već samo „konslutativan“, socijalistička gradonačelnica An Idalgo (Anne) obećala je da će „poštovati rezultat glasanja“, kakav god bio. I sama je vodila kampanju da se glasa protiv, ističući da bi izbacivanje trotineta za iznajmljivanje iz Pariza smanjilo „smetnje“ u gradu.
Pošto ih je dočekao 2018. godine, Pariz će stoga postati jedini glavni grad Evrope koji će zabraniti trotinete za iznajmljivanje 31. avgusta kada ističu ugovori s tri privatna operatera (Lime, Tier i Dott).
Kritičari trotineta za iznajmljivanje zameraju što ih korisnici ostavljaju gde stignu, što punom brzinom voze među pešacima i što ekološki nisu korisni jer sasvim propadaju posle svega nekoliko meseci iznajmljivanja, a za okolinu nije ispravna ni njihova proizvodnja, kao ni proizvodnja struje koja ih pokreće.
Posle pogibije 32-godišnje Italijanke u junu 2021, koju je udario električni trotinet na kojem su se vozile dve osobe, Pariz je primorao firme koje ih uznajmljuju da ograniče brzinu na 10 kilometara na sat u 700 područja gustog pešačkog saobraćaja.
Zagovornici trotineta ističu da je to „blag“ način javnog prevoza, kao i samouslužni bicikli, posebno koristan u periodu stalnih štrajkova u pariskom javnom prevozu.
U Barseloni u Španiji ili u Montrealu u Kanadi, ti laki samouslužni dvotočkaši su potpuno zabranjeni. U Lisabonu će njihov broj uskoro biti prepolovljen.
Tri operatera u Parizu, s voznim parkom od 15.000 trotineta, pokušala su sve da izbegnu njihovo izbacivanje s pariskih ulica koje bi bilo negativan signal gradovima srednje veličine koji oklevaju s uvođenjem te usluge. Koristili su i sporne metode, kao što je nuđenje besplatnih trotineta na dan izbora i korišćenje „influensera“ na društvenim mrežama da mobilišu mladu klijentelu za tu vrstu prevoza.
Operateri u Parizu su uzalud tražili da na referendumu u nedelju glasanje bude i preko interneta.
Predstavljeni 2018. godine u Parizu koji je tada bio pionir po tome, samouslužni trotineti su postepeno izgubili privlačnst i od korisne stvari postali „izvor napetosti“ među Parižanima, kaže gradonačelnica An Idalgo koja je uvela mnoge mere da ih reguliše pre no što je počela da se zalaža za njihovu potpunu zabranu.
Trotineti, bili samouslužni ili ne, učestvovali su u 408 nesreća u Parizu 2022. godine, u kojima su tri osobe poginule, a 459 je povređeno, navode vlasti.
Politički partneri gradonačelnice pokazali su malo entuzijazma u kampanji pred referendum, a desničarska opozicija nije pozivala da se glasa uz žaljenje što gradska skupština građane pita samo o „sporednoj“ temi.
Birači koje je AFP intervjuisao uglavnom su glasali „protiv“.
Samouslužni trotineti su „opasni i za one koji ih koriste, i za pešake“, smatra Fransoaz Granije, 68-godišnja doktorka koja se žali na neuljudnost i trotinetaša, i biciklista, i motociklista.
„Korisnici su anarhični: ne poštuju saobraćajna pravila, često ih je po dvoje na jednom trotinetu i idu veoma brzo“, kritikovao je i Emanuel Gabrio, trgovac. Ali njegov prijatelj, naklonjen trotinetima, rekao mu je uz smeh: „Nemoj glasati kao matorac, razmišljaj o mladima!“.
Korisnica samouslužnih trotineta, Servan Gaksot, 57-godišnja stilistkinja, ceni to prevozno sredstvo jer je „mnogo mobilnije“ od bicikla, a pošto kod kuće nema mesta za svoj trotinet, iznajmljuje ga i ostavlja na ulici, kao i drugi.
„Da je sve to bolje nadgledano, ne bih bio protiv.., ali vidimo da je ponašanje suludo“, rekao je Mišel Daan, 50, IT-stručnjak.
E2 portal (Beta)