Nisu samo automobili ti koji će prolaziti kroz energetsku tranziciju u godinama koje dolaze. Parkinzi na kojima se električna vozila pune su u sve većem fokusu građevinskih napora povezanih sa klimatskim promenama i smanjenjem ugljenika.
Zakon usvojen u Francuskoj prošlog meseca zahteva da svi parkinzi sa 80 ili više mesta budu pokriveni solarnim panelima u vidu nadstrešnica za automobile u narednih pet godina. Za najveće parkinge, one sa više od 400 mesta, odobren je period od dodatne tri godine, kao krajnji rok da najmanje polovina površine parkinga bude pokrivena solarnim panelima u vidu nadstrešnica za automobile.
Očekuje se da će ovakve slične ideje koje trenutno sprovodi Francuska, zaživeti i u SAD.
„Videćete i u drugim zemljama mnogo sličnih novih projekata vezanih za obnovljive izvore energije, koje viđate u Francuskoj“, rekao je Bill Abolt, zamenik predsednika i rukovodilac energetskog poslovanja za konsultantsku firmu za infrastrukturu AECOM.
Kako savezne vlade širom sveta budu sve više primenjivale pristup zasnovan na podsticajima kompanijama koje koriste obnovljivu energiju kroz mere kao što je zakon o smanjenju inflacije, tako će i velike korporacije preuzimati sopstvene obaveze prema stvaranju sopstvenih kapaciteta u vidu solarnih elektrana ili vetroparkova.
Target, Houm Depot, Volmart i obnovljiva energija
Američki lanac robnih kuća Target je ovog proleća „obogatio“ jednu od svojih prodavnica u Kaliforniji solarnim panelima. Solarni paneli su postavljeni kao nadstrešnice za automobile. Houm Depot ulaže napore da sve njegove prodavnice koriste samo obnovljivu energiju do 2030. godine, dok se Volmart nada da će to postići do 2040. Kompanije ne planiraju da ove ciljeve postignu samo kroz nabavku obnovljive električne energije iz komunalnih preduzeća, već je plan da se prodavnice napajaju iz sopstvene proizvodnje obnovljive energije na licu mesta, jer će ulaganje u solarne panele na lokacijama prodavnica postati sve češće.
„Imate dosta velikih kompanija koje su se obavezale na širenje obnovljivih izvora energije i slične stvari sa lokalnim samoupravama i institucijama. Dakle, nema sumnje da je taj nivo ulaganja ubrzao razvoj tehnologije, primenu isplativije solarne energije“, rekao je Abolt.
Troškovi instaliranja solarnih panela pali su za više od 60% tokom protekle decenije, prema Udruženju industrije solarne energije.
Globalna kompanija za komercijalne nekretnine CBRE je sklopila partnerstvo sa kompanijom za obnovljive izvore energije Altus Pauer, i plan im je da uključe mnoge kompanije sa liste Fortune 500 u nove projekte vezane za solarnu energiju.
„Teme koje su trenutno najvažnije za ove korporacije su dekarbonizacija i energetska efikasnost i energetska otpornost“, rekao je Lars Norel, suosnivač i ko-izvršni direktor Altus Pauera. Norel je rekao da je sada postalo moguće da preduzeća svih veličina razmotre projekte obnovljive energije.
„Nešto što Valmart, IKEA ili Amazon već uveliko rade a vezano je za dekarbonizaciju ostavlja pozitivan utisak i na manja porodična preduzeća koja dolaze kod nas i pitaju nas da li treba da urade istu stvar. Odgovor u skoro svim tim slučajevima je apsolutno da“, rekao je on.
Solarna energija i komercijalne nekretnine
Solarne nadstrešnice za automobile i solarni krovovi su primarni solarni dizajni koji se usvajaju u svetu komercijalnih nekretnina.
„Smatramo, gotovo da nema rasprave oko mudrosti postavljanja solarnih panela na parking“, rekao je Norel. Verujemo da će solarni paneli na krovovima i solarni paneli kao nadstrešnice za automobile za većinu zajednica biti izuzetno prihvatljiva opcija kao način za proizvodnju čiste energije“ dodaje Norel.
Poslednjih godina, sve veći broj solarnih projekata u SAD izgrađeno je na komercijalnim parkiralištima, a državne vlade su stvorile podsticaje posebno za solarne nadstrešnice.
„Rast cena struje i veća podrška vlade, kao u Francuskoj gde su to naložili, mislimo da će značiti da će više parkinga imati nadstrešnice u vidu solarnih panela za automobile“, rekao je Norel.
Komercijalni maloprodajni centri i logističke zgrade su glavne mete za solarne parkove. Komercijalni maloprodajni centri, poput prodavnica prehrambenih proizvoda, troše veće koliline električne energije i često imaju velika parkirališta. Logističke zgrade kao što su skladišta imaju velike krovove koji su optimalna mesta za implementaciju solarnih panela na krovovima.
E2 portal (CNBC)