Prema izveštaju Međunarodne agencije za energiju (IEA) u svetu je lane prodato rekordnih 6,6 miliona električnih vozila – njihov broj dostigao je 16,5 miliona. U ukupnoj prodaji prednjače Kina sa polovinom udela (3,3 miliona vozila) i Evropa sa 2,3 miliona prodatih električnih vozila. Doprinos Srbije evropskom bumu elektromobilnosti je zanemariv. Prema evidenciji Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova u našoj zemlji je lane registrovano samo 50 električnih vozila, uglavnom u vlasništvu kompanija.
Profesor Fakulteta tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu dr Boris Dumnić tvrdi da skromni podaci o broju električnih vozila važe i za ceo region.
Komplikovane subvencije za „vozila na struju“
„Masovnost električnih I hibridnih vozila može se očekivati, kod nas i u regionu, onog trenutka kad budemo imali potpuno razvijenu infrastrukturu, koja omogućava njihovu neometanu upotrebu. Pre svega mislim na dostupnost punjača za električna vozila. Jer, njihov manji domet vožnje je ograničavajući faktor u odnosu na vozila s klasičnim motorom”, objašnjava Dumnić.
Govoreći o tome da li brži razvoj tržišta električnih vozila kod nas ograničavaju i uslovi kupovine Dumnić podseća da je država Srbija, posredstvom resornog Ministarstva obezbedila subvencije za nabavku električnih vozila.
„Proces odobravanja subvencija je prilično komplikovan za običnog građanina. Moramo da utičemo na pojednostavljenje procedure, da postupak dobijanja približimo svima koji razmišljaju o kupovini električnog vozila. Subvencionisanje kupovine „vozila na struju” biće jedan od najvažnijih podsticaja prodaje do onog trenutka kada konkurentnost, odnosno tržišni uslovi ne učine subvencije suvišnim. Naprosto, u ovakvim sektorima je na početku razvoja neophodna intervencija države, najpre zakonskom regulativom, a onda i subvencijama”, smatra profesor.
Poređenje sa OIE
Dumnić pravi paralelu sa obnovljivim izvorima energije.
„Da je pre pet godina neko razmišljao o ceni električne energije kakvu imamo danas, siguran sam da bi nivo i broj investicija u obnovljive izvore energije bili mnogo veći. Zahvaljujući visokoj ceni, u trgovini električnom energijom danas ostvarujete dobit i bez subvencija”, komntariše Dumnić.
Potpuno nesrazmerno simboličnoj prodaji, naša zemlja postaje sve značajniji proizvođač komponenti za električna vozila.
Kontinental automotiv Srbija (Continental automotive Serbija), Šnajder elektrik DMS (Schneider electric DMS), ZF Srbija ili Nidek samo su neke od svetskih kompanija koje su formirale razvojno-istraživačke centre, odnosno izgradili ili grade fabrike delova koji se ugrađuju u električna vozila najuglednijih svetskih proizvođača.
„Novi Sad postaje regionalno i globalno važan centar, u kome se nalazi veliki broj kompanija koje se bave savremenim tehnologijama, ne samo u autoindustriji, nego i u IT industriji i povezanim oblastima. Danas u oblasti autoindustrije praktično ne možete da zamislite razvoj nekog sklopa i vozila bez kompanija koje se bave informacionim tehnologijama. To su, praktično, dve veoma povezane oblasti”, zaključuje Dumnić.
Dani električnih vozila
Kao doprinos popularizaciji električne mobilnosti, na Novosadskom sajmu će 8. i 9. septembra, biti održani Dani električnih vozila. Događaj je osmišljen kao interaktivno isksutvo koje okuplja vodeće kompanije iz oblasti automobilske industrije, proizvođače komponenti, delova i softvera za automobilsku industriju, punjača i prateće infrastrukture za električna i hibridna vozila.
Pored izlagačkog dela sa novim vozilima električnog i hibridnog pogona, posetiocima Dana električnih vozila biće dostupni šest stručnih panela sa temama iz elektromobilnosti, kao i test vožnja automobila „na struju”.
E2 portal (Energija Balkana)