Prodaja električnih automobila je bila izuzetna u 2021. godini i ostala je visoka do 2022. godine. Međutim, potrebno je diverzifikovati proizvodnju baterija i obezbediti snabdevanje kritičnim metalima kako bi se obezbedio budući rast. Sve to je neophodno kako bi se smanjili rizici od uskih grla i rasta cena, navodi Međunarodna agencija za energetiki (IEA).
Prodaja električnih automobila (uključujući potpuno električne i plug-in hibride) udvostručila se 2021. godine na novi rekord od 6,6 miliona. Svake nedelje je prodato više automobila nego u celoj 2012, navodi se u poslednjem izdanju godišnjeg Global Electric Vehicle Outlook-a. Uprkos poteškoćama u globalnim lancima snabdevanja, prodaja je nastavila snažno da raste do 2022. godine. U prvom kvartalu je prodato 2 miliona električnih automobila širom sveta. To je za tri četvrtine više u odnosu na isti period godinu dana ranije. Broj električnih automobila na svetskim putevima do kraja 2021. je iznosio 16,5 miliona, što je trostruko više u odnosu na 2018. godinu.
Povećana prodaja u Kini, Evropi i SAD-u
U Kini se prodaja električnih automobila skoro utrostručila u 2021. godini, na 3,3 miliona, što čini oko polovinu ukupne prodaje širom sveta. Prodaja je takođe značajno porasla u Evropi (povećanje za 65% na 2,3 miliona) i u Sjedinjenim Državama (više se nego udvostručila na 630.000). Kineski električni automobili su obično manji nego na drugim tržištima. Pored nižih troškova proizvodnje, ovo je značajno smanjilo razliku u ceni, u odnosu na tradicionalne automobile. Srednja cena električnog automobila u Kini je bila samo 10% viša od cene konvencionalne ponude. Na drugim velikim tržištima, ta razlika se u proseku kreće od 45% do 50%. Nasuprot tome, prodaja električnih automobila zaostaje u većini zemalja u razvoju. U ovim državama je često dostupno samo nekoliko modela, po cenama koje su nepriuštive za potrošače na tržištu.
Sve više zemalja stavlja ambiciozne ciljeve u politike
Jedan od glavnih razloga za veliku prodaju električnih automobila, na mnogim tržištima je bila neprekidna podrška kroz politike. Ukupna javna potrošnja na subvencije i podsticaje se udvostručila u 2021. godini, na skoro 30 milijardi dolara. Sve veći broj zemalja ima ambiciozne ciljeve za elektrifikaciju vozila u narednim decenijama. Mnogi proizvođači automobila imaju planove da elektrifikuju svoje vozne parkove. Pet puta više modela električnih automobila je bilo dostupno širom sveta u 2021, u odnosu na 2015. godinu. Broj dostupnih modela je do kraja 2021. godine dostigao 450.
Metali ključni za prozvodnju
Više od polovine svih kapaciteta za preradu i rafinaciju litijuma, kobalta i grafita nalazi u Kini. S toga su vlade u Evropi i Sjedinjenim Državama promovisale industrijsku politiku usmerenu na razvoj domaćih lanaca snabdevanja električnim vozilima. Pored toga, Kina proizvodi tri četvrtine svih litijum-jonskih baterija i ima 70% proizvodnog kapaciteta za katode i 85% za anode – bitne komponente baterija. Više od polovine svih električnih automobila 2021. je sastavljeno u Kini. Ova zemlja je spremna da zadrži svoju dominaciju u proizvodnji.
Elektrifikacija kamiona
Dok je skoro 10% svih automobila prodatih širom sveta 2021. godine bilo električno, cifra za globalnu prodaju kamiona iznosila samo 0,3%. Prema scenariju koji je usklađen sa klimatskim obećanjima i ciljevima koje su do sada objavile zemlje širom sveta, ovaj udeo bi trebao da se poveća na oko 10% do 2030. Po scenariju neto nulte emisije do 2050. godine, koji je dala IEA, taj broj bi trebao da iznosi 25% do 2030. godine. Električni kamioni su do sada uglavnom bili prisutni samo u Kini, zahvaljujući snažnoj vladinoj podršci. Druge zemlje su najavile planove za elektrifikaciju teških kamiona, a proizvođači proširuju izbor modela. Šleperi zahtevaju punjače velike snage koji su trenutno skupi i često zahtevaju nadogradnju mreže. Novi izveštaj IEA preporučuje veću podršku vlade i planiranje javne infrastrukture za punjenje.
Ostale preporuke
Radi podsticanja potražnje za električnim vozilima, potrebno je korišćenje strogih standarda za efikasnost vozila i emisije ugljen-dioksida. Davanje prioriteta dvo- i trotočkašima i gradskim autobusima, kako bi se pokrenula tržišta električnih vozila na tržištima u nastajanju i razvoju. Da bi se osiguralo dovoljno zaliha za pokretanje tranzicije čiste energije, potrebno je promovisanje više ulaganja u vađenje kritičnih minerala, uz poštovanje ekoloških i društveno održivih praksi.
E2 portal (IEA)