EKOLOŠKA TRANZICIJA AVIO PREVOZA

Počev od 10. januara 2022. holandska avio-kompanija KLM (KLM Royal Dutch Airlines) počinje da koristi održivo avio-gorivo (Sustainable Aviation Fuel – SAF) na svim svojim letovima iz Amsterdama. Za sada će KLM dodavati 0,5% ovog goriva, a ambicija avio-kompanije je da do 2030. godine 10% sveg goriva upotrebljenog u avijaciji bude održivo avio-gorivo, ističe se u saopštenju.

Šta je održivo avio-gorivo i zašto je ono važno

Održivo avio-gorivo (SAF) je mlazno gorivo napravljeno isključivo iz obnovljivih izvora, kao što su korišćeno jestivo ulje, drvni ostaci ili sintetički kerozin i ono može da zameni obično fosilno gorivo ili da mu se doda bez ikakvih modifikacija motora i dodatnih troškova. SAF se razlikuje od običnog bio-goriva, jer se princip održivosti primenjuje i u samoj proizvodnji, što znači da njegova proizvodnja ne dovodi do krčenja šuma ili smanjenja proizvodnje hrane.

Trenutno je SAF je najvažniji činilac u borbi za održiviju avio-industriju, jer njegova upotreba može da smanji emisiju ugljen-dioksida za čak 75%! Na nivou Evropske unije podnet je predlog da obavezni udeo održivog avio-goriva na letovima iz i unutar EU bude 2% do 2025. godine, dok je ambicija KLM-a i njegovih partnera da obavezni udeo ovog goriva u celom svetu do 2030. godine bude 10%. Zbog toga je KLM već danas na potpuno dobrovoljnoj bazi počeo da koristi SAF na svojim letovima. Na ovaj način su ciljevi KLM-a u skladu sa ciljevima Klimatske rezolucije Ujedinjenih nacija (UN Climate Agreement) potpisane u Parizu, po kojoj se očekuje nulta emisija CO2 do 2050. godine.

Upotreba održivog avio-goriva povećaće cenu avio-karata od jednog do 12 EUR po karti

Troškovi proizvodnje SAF su četiri puta veći od troškova proizvodnje fosilnog kerozina, ali bi to moglo da se promeni kada veći broj avio-kompanija počne da koristi ovo gorivo i kada se tržište dovoljno razvije. Zahvaljujući korporativnom SAF programu, KLM već koristi održivo avio-gorivo na svojim letovima. Dodatnih 0,5% ovog goriva koji će se od 10. januara 2022. godine koristiti na svim letovima iz Amsterdama, biće finansirano preko putničkih avio-karata, a doplata će varirati od jednog do 12 EUR po karti, u zavisnosti od dužine leta i klase u kojoj putnik leti.

Mali, ali važan korak

Održivo avio-gorivo će promeniti budućnost avio-industrije, a KLM kao jedan od primarnih ciljeva postavlja ekološku tranziciju avijacije. Još 2011. KLM je izveo prvi komercijalni let na svetu na kom je korišćeno bio-gorivo, dok je u februaru 2021. avio-kompanija imala prvi komercijalni let na svetu koji je koristio sintetički kerozin proizveden na bazi ugljen-dioksida, vode i obnovljive energije sunca i vetra. KLM je svestan da je dodatak od 0,5% održivog avio-goriva veoma mali korak, ali i da je vrlo važan i nada se da će i druge avio-kompanije slediti ovu inicijativu u borbi za zdraviju planetu, navedeno je u saopštenju.

Inicijativa za zeleniju planetu – CO2ZERO

KLM već godinama omogućava putnicima da smanje karbonski otisak svog leta preko CO2ZERO programa. Do sada se novac prikupljen ovom inicijativom koristio za pošumljavanje naše planete, te je u Panami zasađeno preko hiljadu hektara prašume. Od 13. januara 2022, putnici KLM-a će imati mogućnost da preko CO2ZERO programa dokupe i dodatnu količinu održivog avio-goriva i tako direktno smanje emisiju CO2.

KLM trenutno kupuje relativno velike količine SAF-a i potpisao je različite kupoprodajne ugovore sa dobavljačima. Ovo će garantovati standardni dodatak od 0,5% za letove koji polaze iz Amsterdama i omogućiti KLM-u da zadovolji dodatnu potražnju koju generišu putnici putem CO2ZERO programa, kao i potražnju koju stvaraju partneri avio-kompanije preko korporativnih programa. Osim obnove flote i stalnih inovacija unutar kompanije, KLM se zalaže za energetsku tranziciju avijacije.

 

E2 portal   (eKapija)