Klimatske promene i uticaj gasova sa efektom staklene bašte na globalno otopljavanje nekako su u fokus stavili samo deo energetike – proizvodnju električne i toplotne energije. Ispod radara, bar ovde kod nas ostao je deo energetike koji gorivom snabdeva transport. A transport, pokazuju podaci, proizvodi skoro 30 odsto štetnih gasova. Procene ukazuju, takođe, na to da saobraćaj u gradovima ozbiljno doprinosi klimatskim promenama. Naime, analize pokazuju da su gradovi odgovorni za 75 odsto globalne emisije CO2, pri čemu transport i zgrade tome najviše doprinose. A pored ovog urbanog saobraćaja ne smemo zaboraviti pomorski, prekookeanski, ali i rečni, vazdušni, drumski i železnički saobraćaj.
U vreme prve godine pandemije i zaključavanja gotovo je zamro transport ljudi i roba, pre svega vazdušni ali i pomorski, drumski… Kako je svet u 21. vek ušao kao globalno selo transport, pre svega roba se, nekako, još krajem prošle a pogotovo početkom ove godine prvi probudio. A već letos smo imali pravi bum turističkih putovanja. Sa transportnim kilometražama rasle su I emisije gasova.
Istovremeno imamo sve glasnije zalaganje ekologa i političara o potrebi da se transport preorijentiše sa fosilnih goriva na obnovljive izvore energije (OIE).
O tome koliko je ovaj cilj realan, da li su i mogu li automobile na struju, solarni avioni, električni vozovi, kamioni i brodovi koji “lože” zelena goriva smanjiti negativan uticaj transporta na životnu sredinu i ublažiti klimatske promene u emisiji “Energija Sputnjika” Jelica Putniković razgovara sa Žanetom Ostojić Barjaktarević, konsultantom za OIE u transportu.
E2 portal (Energija Balkana)