DA LI ĆE TOYOTA MIRAI BITI SLUŽBENO VOZILO OI?

Grupa od 120 naučnika, inženjera i akademika uputila je otvoreno pismo organizatorima Olimpijskih igara u Parizu u kom ih poziva da odbace Toyotu Mirai kao službeni automobil Igara, navodeći da automobil na vodonični pogon ruši zelenu reputaciju događaja.

Skoro sav hidrogen danas (99%) dobija se iz fosilnih goriva, pa globalno tržište hidrogena ima gotovo iste emisije kao avio industrija, tvrde naučnici dodajući da vozila na zeleni hidrogen zahtevaju tri puta više obnovljive energije od električnih vozila na baterije.

Zato traže da ovi automobili, a u planu je 500 Mirai automobila i 10 autobusa na vodonik, budu zamenjeni električnim vozilima na baterije.

– Izražavamo zabrinutost jer Toyota promoviše automobil na vodonik koji nije naučno usklađen sa ciljevima nulte emisije. Postoji još uvek prilika da se ovo promeni, i apelujemo da zahtevate od Toyote da zameni model Mirai sa električnim vozilom na baterije kao zvaničnim vozilom Igara – apelovali su autori pisma, među kojima su naučnici i inženjeri sa Univerziteta u Kembridžu, Univerziteta u Oksfordu i Univerziteta u Koloradu.

Naučnici podsećaju da Međuvladin panel za klimatske promene (IPCC) jasno navodi da električna vozila na baterije predstavljaju najefikasniji način dekarbonizacije putničkog transporta. Kako kažu, zbog visokih troškova i loše dostupnosti goriva, prodaja automobila na vodonik brzo opada širom sveta.

– Ima približno 1000 puta više električnih vozila na baterije nego vozila na vodonik u svetu, a potrošači pretežno biraju električna vozila na baterije kao privlačniju opciju. Ograničena infrastruktura za punjenje vodonika dostupna u nekim zemljama brzo se smanjuje zbog visokih troškova goriva, visokih troškova održavanja opreme za isporuku vodonika i nedostatka ponude vodonika. Ovo je slučaj u Kaliforniji, Velikoj Britaniji i Danskoj – pišu naučnici podsećajući da je infrastruktura za punjenje električnih vozila mnogo dostupnija u svakoj zemlji, a da će promocija vozila na vodonik na Olimpijadi neizbežno odložiti uvođenje električnih vozila na baterije, što će narušiti napredak u energetskoj tranziciji.

E2 portal