Testiranje nove električne pande trebalo bi uskoro da počne na ulicama Kragujevca, kako nezvanično saznajemo, a u Stellantisovu fabriku u Srbiji prebaciće se i deo proizvodnje sitroena e-C3 iz Slovačke. Tako da će se kod nas proizvoditi dva modela električnih automobila na Sitroenovoj platformi.
Igor Vijatov, direktor Automobilskog klastera Srbija, objašnjava da će se u kragujevačkoj fabrici u potpunosti proizvoditi fiat panda, koja će biti redizajniran mali džip, a javnosti će biti predstavljena 11. jula, na godišnjicu Fiata.
– Ovaj model će se proizvoditi isključivo u Srbiji. Električni citroen, koji će se od sledeće godine proizvoditi u Slovačkoj, delom će se sklapati i kod nas – kaže Vijatov.
Za ta dva vozila postojaće i dve različite varijante baterija: jeftinija, sa manjim dometom do 200 kilometara, i skuplja, sa dometom do 300 kilometara.
– Iako Strellantis pokušava da drži u tajnosti te informacije, dosta toga se već zna. Prema informacijama koje imam, fiat panda koštaće između 20.000 i 21.000 EUR. Ako se uzme u obzir da država daje subvencije za kupovinu električnih automobila u iznosu od 5.000 EUR, to neće biti skup auto – kaže Vijatov i podseća da je fiat 500 L, koji je pravljen donedavno u Kragujevcu, koštao između 10.000 i 15.000 EUR.
Objavljeno je da početna cena citroena e-C3 iznosi 23.300 EUR, a prodaja počinje od 2024. godine. Takođe, Citroen je za 2025. godinu najavio i jeftiniju 2-C3 verziju sa dometom do 200 kilometara, a njena cena će biti od 19.900 EUR.
Drugi izvor kaže da postoji mogućnost da se u Srbiji proizvodi i hibridna varijanta pande koja bi trebalo da košta oko 15.000 EUR. O tome se već spekulisalo u javnosti.
U svakom slučaju, sudeći po ukupnom iznosu dotacija namenenjih kupovini električnih automobila u 2024. godini, većina automobila proizvedena u Srbiji namenjena je za izvoz.
Subvencija za kupovinu električnog automobila iznosi 5.000 EURi država je daje preko Ministarstva za zaštitu životne sredine. Subvencije za hibridne automobile se kreću od 2.500 EUR za hibride sa emisijom CO2 do 140 g/km, pa do 3.500 EUR za plagin hibride sa emisijom CO2 do 50 g/km.
Za 2024. godinu, u ovom momentu je za podršku kupovini ekološki prihvatljivijih vozila opredeljeno 170 miliona dinara. Međutim, ukoliko interesovanje građana bude znatno premašilo predviđeni iznos, kao i prethodnih godina, nastojaće da obezbede dodatni novac, kažu za Bloomberg Adriju u Ministarstvu za zaštitu životne sredine.
Od 2020. godine, zaključno sa budžetskom 2023. godinom, za ove namene ukupno je izdvojeno 992,5 miliona dinara – 2020. godine 120 miliona, 2021. godine 168 miliona, 2022. godine 260,5 miliona, dok je tekuću godinu obeležilo najveće interesovanje do sada za ovu meru i utrošeno je više od 440 miliona dinara.
– U poslednje četiri godine na javni konkurs za podršku kupovini električnih i hibridnih vozila konkurisalo je 895 građana i 1.603 pravna lica, što ukupno čini 2.498 prijava – navode u ministarstvu.
E2 portal (Bloomberg Adria)